לטפל בי - מהו פחד וחרדה וכיצד נוכל לעשות בהם שימוש לטובתנו

בואו תמצאו את המטפלים או המאמנים הבאים שלכם

flower, flower, nature, plant

לטפל בי

חפשו כאן

מהו פחד וחרדה וכיצד נוכל לעשות בהם שימוש לטובתנו?


פחד הוא תחושה רגשית העשוי להביא עצמו בסימפטומים תחושתיים פיזיולוגיים הנגרמים כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני או פנימי כאחד. פחד עשוי לשמש כאמצעי אזהרה המרחיק את האדם מסכנה, יחד עם זאת, פחד גם יכול להגביל את תפקודו, ואת מרחב העשייה ופעילותו של האדם. 

חשוב מאד להבהיר שישנה חשיבות מאד גדולה לעבוד עם איש מקצוע המתמחה בתחום, כגון: רופא משפחה, פסיכולוג  קליני, פסיכיאטר וליצור אינטגרציה בתחומים משלימים.

לפחד תפקיד מרכזי בהישרדותו של האדם, והמעניין להתבונן בצבעים והשפעתם על הקורה באדם ועל הגבלת האדם בעשייה ובתפקודי היומיום.

 

ד"ר שולמית רונן
תרפיית אור צליל וצבע – לגילוי פוטנציאל האור שבך, מועדות עצמית
location3, location, map, marker, pin
קרית טבעון, חיפה, זיכרון יעקב
phone4, phone, contact, telephone, support, call
050-8004515

מבחינה פיזית, הפחד גורם להעלאת הורמון האדרנלין (הוא הורמון הנוצר ומופרש על ידי בלוטת יותרת הכליה ונקרא – אפינפרין, המשמש  כמוליך עצבי המעורר את מערכת העצבים). הפרשתו גורמת לתופעות פיזיולוגיות  הקשורות לתגובת הילחם, ברח על נפשך או קיפאון, בשפה המקצועית – Fight, Flight or  Freeze – אלה מנגנונים פיזיולוגיים להתמודדות עם איום או סכנה מידית.

תגובתו ההתנהגותית לתחושת הפחד והחרדה אצל האדם תהייה בשלושה מישורים - בריחה מאזור הסכנה, החזרת מלחמה להתמודדות עם הסכנה, או קיפאון ושיתוק במטרה להסתוות מהקורה.

תאוריות רבות ניסו להסביר את הגורמים לפחד ולחרדה, לא אכנס לתיאוריות, אולם, אנסה להסביר כיצד תופעות אלה באות לידי ביטוי כאשר הצבעים בגוף האדם אינם מאוזנים.

בילדים אלה תופעות נורמאליות בשלבים מסוימים בהתפתחותם. אולם כאשר מצב זה תופס מקום הגורם למצוקה גם אצל ילדים ומבוגרים כאחד, זהו מצב הגורם למצוקה ומפריע לתפקוד היומיומי של האדם. אירועים אלה נתפסים כאירועים הגורמים לתחושת חוויות הגורמת סבל רב שקשה לשאת, ותחושת הלחץ והדאגה הנלווית יוצאות מפרופורציה.

ביכולתנו לזהות פחד וחרדה במספר סימנים ומצבים הבאים לידי ביטוי במצבים:
מצבים פיזיים -  הרחבת אישונים, הגברת קצב הלב, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים, כדי להכין את כל מערכות הגוף להתמודדות פיזית עם סכנה או איום. קוצר נשימה, דופק מואץ, תחושת מחנק וחוסר נשימה, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והפרעות בשינה, הזעה מוגברת.

מצבים רגשיים והתנהגותיים - תחושת מצוקה והרגשת חוסר אונים, פחד, ייאוש ותחושת בדידות, דאגה ללא פרופורציה לקורה במציאות. אצל ילדים תחושת הפחד והחרדה גורמת להם לשינוי בהתנהגות הרגילה ולהופעה של התנהגויות שונות, כגון: הצמדות להורים שלא יעזבו אותו לבד, סירוב ללכת לבית הספר ללא הסבר, לצאת לטיולים עם הקבוצה, חוסר מוכנות ורצון לישון אצל חברים, ללכת לבד למסיבות ולהתחבר עם ילדים אחרים, מצבים של התנהגות חסרת שקט והתפרצויות כעס. ישנם ילדים שאצלם מופיעות חזרות על פעולות מסוימות שוב ושוב שזוהי הפרעה שחשוב להתייחס אליה בתשומת לב רבה.

מצבים הגורמים לבעיות בלימודים – בעיות קשב וריכוז, קשיי ריכוז ומיקוד, זיכרון, לקויות למידה על גווניה השונים, לחץ במבחנים, הפרעות התנהגות, קושי הנחווה במצב הרוח, קושי ביחסים הורה - ילד ורכישת כישורים חברתיים, קושי בוויסות רגשי וחוסר יכולת להתמודדות עם מצבי כעס ותסכול, וכאשר נמצאים במצבים של מצוקה – מתקשים להירגע ועשויים להגביר את הקושי ותגובתיות היתר שבו הם נמצאים.  מצבים העשויים לבוא לידי ביטוי אצל מבוגרים – מחשבות דאגה בנוגע לדברים שליליים שעלולים לקרות לילד או לקרובים אליו, מחשבות טורדניות.

בכל המצבים האלה, חשוב מאד הטיפול המערכתי להדרכת ההורים והילד, ולשים את הדגש על שיפור בתפקודו של הילד והמבוגר ולשים דגש על תפקודו ההתנהגותי והרגשי למען השגת מטרה שבה הילד והמבוגר יתפקדו טוב יותר בסביבת המסגרת המשפחתית והסביבתית. חשוב שנתבונן לאחר כל הנכתב מהם ההשפעות פיסיולוגיות ורגשיות של צבעים על מצבים של פחד וחרדה ומצבים פיזיולוגים נוספים.

במחקר שערך דר' רוברט ג'רארד באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, נרשמו חוויות ורגשות אישיות של אנשים לגבי צבעים שונים. במחקר נמצא שאנשים דאגנים חשים בדרך כלל שאדום הוא צבע מטריד; אנשים בעלי מתח גבוה הראו תגובה פיסיולוגית מוגברת לאדום. לעומת זאת, כחול הרגיע את האנשים המתוחים; כחול מובטח כמרגיע פסיכולוגי במקרים של מתח וחרדה. בקיצור, המחקר הפסיכולוגי של דר' ג'רארד מוכיח שכחול יוצר הרגשה מוגברת של רווחה, רוגע, ומחשבות נעימות לאנשים, בזמן שאדום יוצר התרגשות, גירוי ומתח.

בעבודת הדוקטורט שלו, דר' ג'רארד בדק בדקדקנות את כל תחום ההשפעה של אור וצבע, במיוחד אדום וכחול, על פסיכופיזיולוגיה אנושית. הוא השיב לשאלות הבאות:
  • האם צבעים כמו אדום וכחול מעוררים תחושות ורגשות שונים באנשים?
  • האם הצבעים גורמים לשינויים מותאמים במערכת העצבים האוטונומית, בפעילות המוח וברגשות סובייקטיביים?
  • האם דפוסי התגובה תואמים לאנרגיה היחסית של הגירוי הצבעוני?
המחקרים הפיסיולוגים של ג'רארד הביאו גם לגילויים. הוא רשם שוויברציות אדומות העלו לחץ דם והגבירו הולכה בכף היד. הוא כתב: "תנועות נשימתיות גברו במשך חשיפה לאור אדום, וירדו עם חשיפה לתאורה כחולה." הוא לא מצא הבדלים משמעותיים בקצב הלב עם גירוי על ידי צבע אדום או כחול. לעומת זאת, תדירות מצמוצי עיניים גברה עם חשיפה לאור אדום וירדה עם חשיפה לאור כחול.